Кафедра початкового навчання |
Неділя, 01 січня 2017, 22:18 |
«Не можна пізнати дитину, не люблячи, не поважаючи її гідності. Тільки та школа має майбутнє, яка поважає в дитині Людину. Учительська професія – це людинознавство, постійне проникнення у складний духовний світ людини, яке ніколи не припиняється. Прекрасна риса – повсякчас відкривати в людині нове» В.О. Сухомлинський Рівненська гуманітарна гімназія – це берегиня добра, любові, знань, дитячого сміху, яка ласкаво відкриває двері вчителям і учням, щоб діти оволоділи знанням і в цьому тисячолітті змогли знайти своє місце в житті, щоб дороги землі, якими їм доведеться довго і впевнено йти, вистелялися рушниками з пісень, чарівних слів, сонячних квітів. Час лине швидко, змінюється життя. Приходять до школи все нові і нові учні, тому й навчати й виховувати їх потрібно теж по-новому. Проголошений в освітньому просторі України принцип варіативності освіти дає змогу навчальний процес будувати на досконаліших стратегіях і технологіях, із застосуванням яких відбувається саморозвиток особистості, забезпечується успіх діяльності вчителя. Вважаємо, що сьогодні вже недостатньо навчати традиційно: у центрі навчально-виховного процесу має бути УЧЕНЬ. Завжди на протязі педагогічної діяльності говоримо: «Діти в школі не навчаються – вони живуть». Ми – за вчителя, який вимагає на уроці не просто відтворення знань, а їхнього сприйняття на причинно-наслідковому рівні. За вчителя, який стимулює і організовує розумову діяльність учнів шляхом порівнянь, зіставлень, протиставлень, знаходження аналогій, інших способів розв’язання проблемних ситуацій для успішної реалізації сучасних навчальних програм. Справді, учитель на такому уроці може бути корисним. «Я – Вчитель. Я - Шукач і Обдаровувач. Я - Любов і Відданість. Я - Вчитель і Учень. Віра і Терпіння... Вихователь і Вихованець...» Ш. О. Амонашвілі Бути вчителем, який любить дітей, але мудрий у своїй любові; який спонукає своїх учнів вивчати те, необхідно в житті; який підбадьорює дитину в момент помилки, невдач; який сприяє зміненню здоров’я своїх учнів; який підтримує лад, порядок, взаєморозуміння, доброзичливість і любов в дитячому колективі! Бути вчителем, який допомагає дитині йти власним індивідуальним особистим унікальним шляхом саморозвитку. Початкова школа формує основи навчальної діяльності. Особливо гостро постає питання навчання дитини вчитися. На думку В.О. Сухомлинського, навчити дитину вчитися – навчити користуватися тим інструментом, без якого оволодіти знаннями щороку ставатиме важче, без якого дитина втрачатиме зацікавлення навчальним процесом, Цей інструмент – п’ять основних умінь: спостерігати явища навколишнього світу; думати; висловлювати думку; читати; писати. Навчання того, як вчитися, і навчання того, як думати: цієї мети «... можна досягти, якщо впливати на навчально-виховний процес: системно, поєднуючи засоби опосередкованого впливу і методики цілеспрямованого формування самостійної розумової діяльності. За цих умов можна навчити дітей самостійно вчитися, тобто розуміти й приймати мету діяльності, організовувати свою працю, уміти спілкуватись, вступати в діалог, користуватись мислительними вміннями, контролювати й оцінювати результати своєї праці, прагнути їх поліпшити…» (Савченко О. Я.). Зміни у суспільстві ставлять нові вимоги до людини. Соціально успішною є особистість, яка хоче і уміє вчитись на протязі всього життя, вміє знаходити інформацію, сприймати, працювати з нею, осмислювати, аналізувати, класифікувати, сублімувати власні думки, творити, різнобічне розвиватись. А це можливо за необхідної умови – здатності працювати, навчатися самостійно. «Для формування у молодших школярів уміння вчитися необхідно забезпечити комплекс умов: стимулююче навчальне середовище, висококваліфікований учитель, обов’язково сприятливе родинне виховання … і цілеспрямоване керівництво формування цих складників уміння вчитися... » – наголошує О.Я. Савченко. Наші вихованці поступово ставали особистостями, які звикли самостійно вчитися, уміють самостійно шукати джерела інформації, шляхи розв’язання завдань, не губляться в нових ситуаціях. За цей час сформувалась певна технологія, націлена на вироблення уміння самостійно здобувати знання. Вона ґрунтується на особистісній зорієнтованості, спрямованій на те, щоб кожна дитина стала повноцінним, самодостатнім, творчим суб’єктом діяльності, пізнання, спілкування, вільною і самодіяльною особистістю. У роботі ми використовуємо різноманітні педагогічні технології, опираючись на наступні принципи навчання: Єдність навчання, виховання і розвитку.
З раннього дитинства можна навчити дитину системно думати про об’єкти навколишнього світу, розв’язувати задачі творчого характеру, придумувати казки, віршики та багато іншого. Багаторічний досвід показав, що дитина, яка оволоділа основними розумовими операціями, успішно адаптується до школи незалежно від системи навчання. Діти вміють і хочуть вчитися. Вони характеризуються високим рівнем пізнавальної активності, яскраво вираженим творчим мисленням. Щоб використовувати у своїй роботі творчі завдання, ми враховуємо наступні дидактичні принципи педагогічної техніки. Принцип свободи вибору Існує велика кількість цінностей у нашому житті. Деякими ми нехтуємо, деяких дотримуємося, ще якісь зневажаємо... Але серед них існує одна, найцінніша для кожної людини – це свобода! Ніхто з нас не любить нав’язані дії, чужі рішення, відсутність вибору. Особливо не люблять цього діти. Під час навчально-виховного процесу, де тільки можливо, надаємо учням право вибору. З однією важливою умовою: право вибору завжди врівноважувати свідомою відповідальністю за свій вибір. Наприклад, на уроках математики даємо декілька завдань (задачу, приклади, рівняння), а діти вибирають, які саме їм завдання виконувати. Слабші діти із задоволенням виконують приклади це стимулює її успіх у навчанні і приносить їм величезне задоволення, викликає інтерес до навчання. Принцип відкритості «Я знаю, що я нічого не знаю!» – говорив мудрий грек. «Я добре знаю хімію, алгебру, історію», – говорить сильний випускник школи. Сумно те, що цей випускник не знає головного: він не знає, чого ж він не знає. Дуже непевно уявляє сьогодні школяр межі своєї обізнаності, й вже зовсім у тумані – межі пізнання наук. Звідки тоді ж візьметься допитливість, без якої будь-яке навчання – лише виховання виконавців! (Наприклад, даючи завдання говоримо дітям, що не знаємо, не можемо всього знати, це спонукає дитину шукати відповідь, у підручниках, у друзів, батьків, Інтернеті). Принцип діяльності Бернард Шоу стверджував: «Єдиний шлях, який веде до знань – це діяльність». Навіть маленька практика коштує великої теорії. Тому організовувати засвоєння дітьми знань, умінь, навичок необхідно у формі діяльності. Будь-яка праця дитини повинна бути вмотивована: Для чого? Для кого? Навіщо я це роблю? Яка користь? Поки перевіркою знань буде вважатися відповідь-переказ у режимі магнітофона, поки вивчення та повторення буде здійснюватися в режимі заучування, школа буде працювати на 90% у холостому режимі. Щоб знання стали інструментом, а не „залежами старья на задворках интеллекта", учень повинен з ними працювати. Що означає: працювати зі знаннями? Це означає: застосовувати їх, шукати умови і кордони застосування, перетворювати, розширяти, доповнювати, знаходити нові зв’язки і співвідношення, розглядати в різних моделях і контекстах. (Наприклад, на уроках предмету «Я і Україна» пропонуємо задачу: Ви у лісі заблукали, що будете робити? Діти із задоволенням шукають свої дії, потім під час екскурсії це практикуємо). Принцип зворотного зв’язку Регулярно контролювати процес навчання за допомогою розвитку системи прийомів зворотного зв’язку. Чим більше розвинута система (технічна, економічна, соціальна, педагогічна), тим більше у ній механізмів зворотного зв’язку. На уроках відслідковуємо такі параметри: настрій учнів, ступінь їх зацікавленості, рівень розуміння та засвоєння матеріалу тощо. Це можуть бути «екозначки», «світлофори» (зелений – знаю, червоний – тривога, жовтий – сумніваюся), та ін. Принцип ідеальності Ідеальність – одне з ключових понять педагогіки. Будь-яка наша дія характеризується не тільки отриманою від неї користю, але й витратами зусиль, нервів, часу, коштів. Ідеальна дія тим вища, чим більша від неї користь і менші витрати. В процесі професійної діяльності використовуємо такі інноваційні педагогічні технології:
Уроки вчителів кафедри початкового навчання – це постійне прагнення уникнути стандарту, одноманітності, трафарету, бо вони знижують пізнавальну активність дітей. Невтомний пошук, інтелектуальний розвиток дитини, яка мислить, досліджує, аналізує, експериментує, багато знає, уміє, оцінює себе й інших людей, упевнена в собі – ось принцип творчості наших педагогів. Головне у роботі наших вчителів – справжній тісний контакт педагога і учнів, який ґрунтується на глибокій повазі до особистості, а не формальні, поверхові стосунки. Учитель не має бути подібним до незворушного пам’ятника, такого собі «мідного вершника», який над дітьми, незаперечний та бездоганний. Давно назріла потреба зійти з п’єдесталу. Вчитель розуміє дитину, уміє дивитися на світ її очима, як кажуть, піднятися до рівня дитини. Він знайде час прилаштувати знайдене дітьми загублене котенятко, зрозуміє чому буває смішно – просто тому, що сміється інший. Кожна дитина знає, що її люблять, що це не залежить від її вчинків, якості її роботи і настрою вчителя. До класу вчителі завжди заходять з посмішкою. Залишають за дверима усі погані думки і усміхаються – у відповідь мають велику нагороду – усміхнені личка і сяючі очі. Основою спілкування з учнями вважають: доброзичливість і щирість, принциповість і відповідальність, бо саме від цього залежить, чи стане вчитель для дитини близькою людиною. Надзвичайно важливим є те, щоб встановити з дітьми гарні, доброзичливі стосунки, створити колектив, спрямувати процес навчання так, щоб дітям було цікаво вчитися, самостійно набувати знання і радіти своїм відкриттям. Нам дуже хочеться, щоб діти, мов сонячні промінчики, зігрівали наші серця і несли любов і дитячу безпосередність до своїх вчителів. Кафедра початкового навчання – середовище інтелектуальне, з роками в ньому утвердилися працелюбність, добро, порядність, чесність, справедливість, натхнення в своїй роботі, творчість, усвідомлення того, що не дитину треба пристосувати до освіти, а школу до неї. Представляємо вчителів кафедри початкового навчання. Усі вони люди непростої долі, з різними уподобаннями. Але всіх їх об’єднує одне: вчити дітей не для школи, а для повноцінного життя. Допомагає їм у цьому тверде переконання, що вони працюють в ім’я своїх дітей, що їхні діти – найкращі і найстаранніші у світі. Кафедра початкового навчання
Яценя Алла Володимирівна Заступник директора з навчально-виховної роботи в початковій школі, вчитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист Стаж роботи – 26 років Науково-методична тема: «Формування ключових компетентностей молодших школярів на уроках української мови». Педагогічне кредо:
Матвійчук Лариса Ростиславівна Методист кафедри початкового навчання, вчитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 24 роки Науково-методична тема: «Розвиток творчих здібностей молодших школярів засобами технології розв’язання винахідницьких завдань» Педагогічне кредо: «Бути вчителем – це відчувати свою відповідальність. Пишатися кожною перемогою, здобутою учнями. Усвідомлювати, що кладучи свою цеглину, ти допомагаєш будувати світ» Антуан де Сент-Екзюпері
Гуменюк Ірина Василівна Спеціаліст І категорії, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 14 років Науково-методична тема: «Формування здоров’язберігаючої компетентності молодших школярів». Педагогічне кредо: Вся гордість вчителя в учнях, зростанні засіяного ним насіння.
Гусарук Оксана Сергіївна
Спеціаліст І категорії, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 14 років Науково-методична тема: «Формування комунікативної компетентності учнів на уроках української мови». Педагогічне кредо: «Учитись важко, а учить ще важче. Але не мусиш зупинятись ти. Як дітям віддаєш усе найкраще, То й сам сягнеш нової висоти.» Ліна Костенко
Єрмоленко Микола Олександрович Спеціаліст, посада – вчитель інформатики Стаж роботи – 3 роки Науково-методична тема: «Формування ІКТ-компетентності учнів початкової школи» Педагогічне кредо: Справжній педагог повинен любити те, чому навчає і любити тих, кого навчає
Максимчук Лілія Сергіївна Спеціаліст ІІ категорії, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 8 років Науково-методична тема: «Формування ключових компетентностей учнів молодшого шкільного віку в умовах особистісно-орієнтованого середовища». Педагогічне кредо: «Якщо до вогника натхнення вчителя додати іскорку бажання дитини, то отримаємо спільне багаття творчості і фантазії».
Іванчук Оксана Оксентіївна Вчитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 31 рік Науково-методична тема: «Формування математичної компетентності молодшого школяра». Педагогічне кредо:
Коноплюк Оксана Віталіївна Вчитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи –33 роки Науково-методична тема: «Формування комунікативної компетентності в учнів на основі родинного виховання». Педагогічне кредо: Нехай дитячі очі Горять, блищать, питають – Чому на небі зорі? Чому птахи літають? Чому це тиша в небі, Коли там Місяць ходить? Чому це хвилі в морі, Якщо кити там бродять? Я відповім малечі На всі їх запитання. Нехай горять їх очі, Хай світяться бажання!
Кравчук Валентина Олександрівна Вчитель вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель , посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 31 рік Науково-методична тема: «Критичне мислення як засіб формування та розвитку творчих здібностей молодших школярів». Педагогічне кредо: «Учитись важко, а учить ще важче, Але не мусиш зупинятись ти, Як учням віддаси усе найкраще, То й сам сягнеш нової висоти.» Ліна Костенко
Матвійчук Вікторія Миколаївна Спеціаліст ІІ категорії, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 9 років Науково-методична тема: «Формування мовної та мовленнєвої компетентностей учнів молодшого шкільного віку». Педагогічне кредо: «Учень – це не посудина, яку потрібно заповнити, учень – факел, який треба запалити». Стародавня мудрість
Мороз Наталія Сергіївна Спеціаліст, посада – вчитель української мови у початкових класах Стаж роботи – 15 років Науково-методична тема: «Формування мовленнєвої компетентності учнів початкових класів». Педагогічне кредо: «Ніколи не виховувати дитину так, як виховували мене, бо вона народжена в інший час, в інших умовах і житиме по-іншому».
Федорович Лілія Петрівна Вчитель вищої кваліфікаційної категорії, посада – вчитель української мови у початкових класах Стаж роботи – 21 рік Науково-методична тема: «Використання проектної технології як засобу розвитку навчально-пізнавальної активності молодших школярів». Педагогічне кредо: «Нехай учитель поспішає до дітей, радіє кожній зустрічі з ними, тоді й діти поспішатимуть у школу і щиро радітимуть кожній зустрічі зі своїм учителем». Ш. Амонашвілі
Харитонюк Наталія Петрівна Вчитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 24 роки Науково-методична тема: «Інтеграція змісту навчальних предметів у початковій школі». Педагогічне кредо: Відкрити в кожній дитині душу творця, дати їй змогу пробудитися і розквітнути.
Шмачук Любов Несторівна Вчитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 30 років Науково-методична тема: «Формування мовної компетентності молодших школярів». Педагогічне кредо: «Давати дітям знання – мій професійний обов’язок, давати радість від навчання – поклик душі.»
Шоха Олена Святославівна Вчитель вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 27 років Науково-методична тема: «Формування комунікативної компетентності в учнів початкових класів в процесі виховної роботи». Педагогічне кредо: «До кожної дитини ключ знайти, У праці результат хороший мати, Упевнено і творчо до мети іти: З любов’ю серце дітям віддавати».
Шута Наталія Іванівна Вчитель вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист, посада – вчитель початкових класів Стаж роботи – 35 років Науково-методична тема: «Формування пізнавальної компетентності учнів засобами літературної освіти в початкових класах». Педагогічне кредо: Щоб вести дітей за собою, необхідно самому рухатись, не зупинятись.
Курач Ольга Олексіївна спеціаліст ІІ категорії, посада – вихователь групи продовженого дня Стаж роботи – 14 років Науково-методична тема: «Розвиток пізнавальної компетентності молодшого школяра в процесі ігрової діяльності на ГПД». Педагогічне кредо: Знай дитину, розумій дитину, поважай дитину, будь частиною їх життя.
Мосійчук Оксана Михайлівна спеціаліст ІІ категорії, посада – вихователь групи продовженого дня Стаж роботи – 7 років Науково-методична тема: «Формування полікультурної компетентності молодшого школяра у процесі дозвіллєвої діяльності на ГПД». Педагогічне кредо: «До кожної дитини ключ знайти, У праці результат хороший мати, Упевнено і творчо до мети іти: З любов'ю серце дітям віддавати»
Тимощук Тетяна Вікторівна спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, вихователь-методист, посада – вихователь групи продовженого дня Стаж роботи – 32 роки Науково-методична тема: «Формування соціокультурних компетентностей молодших школярів в процесі дозвіллєвої діяльності». Педагогічне кредо: Бути не нудьгуючим професіоналом, а вихователем з “живою душею”, яка здатна “оживити душі” дітей. за П. П. Блонським
Черняк Людмила Олександрівна спеціаліст, посада – вихователь групи продовженого дня Стаж роботи – 8 років Науково-методична тема: «Розвиток пізнавальної компетентності молодшого школяра в процесі ігрової діяльності на ГПД». Педагогічне кредо: Мудрий не той, хто знає багато, а той чиї знання корисні.
Буткевич Сергій Миколайович посада – практичний психолог Стаж роботи – 5 років Науково-методична тема: «Психологічні передумови адаптації учнів молодшого шкільного віку у початковій школі». Педагогічне кредо: Головайчук Вікторія Ростиславівна посада – Педагог-організатор, куратор дитячої організації «Соняшник» Стаж роботи – 20 років Науково-методична тема: «Формування соціально-активної компетентності учнів початкових класів в процесі виховання». Педагогічне кредо: |